آبجو سرا


تهیه آبجو خانگی از مالت مایع - ماء الشعیر

مقدمه: ماء الشعیر یا مالت مایع را بصورت شیشه و یا در بطری پلاستیک میتوان از فروشگاهها مستقیما تهیه کنید. این مایع از مالت سبز و تحت شرایط خاصی تهیه میشود. با آنکه چند موسسه تولیدی در ایران آنرا تهیه و تولید میکنند ، باید دقت نمود که فقط از نوعی انتخاب نمود که بدون هیچ ماده اضافی باشد. این مواد شامل طعم و مزه مصنوعی و همچنین ماده شیمیایی نگهدارنده است. بعضی از محصولات را بخاطر بازار پسندی طعم و مزه شیمیایی (طعم شیمیایی خوراکی و مجاز) و همچنین برای نگهداری بمدت طولانی و جلوگیری از فساد در مقابل عوامل طبیعی موادی شیمیایی اضافه میکنند که از نظر قانون تهیه مواد خوراکی امری قابل قبول است ولی برای تخمیر مجدد این نوع مالت مایع ، ارزشی نداشته و با آنکه به آن قند و مخمر اضافه میشود و انتظار آنست که آبجو تولید کند ، متاسفانه منجر به فساد ماء الشعیر (مالت مایع) میشود.

بنابر این در هنگام خرید و تهیه از بازار دقت کنید که ماءالشعیر دارای طعم مصنوعی نبوده و ماده نگهدارنده به آن اضافه نشده باشد. به مقاله پرسش و پاسخ 19 مراجعه کنید. ماده نگهدارنده شیمیایی بنام "متا بی سولفیت سدیم و یا متا بی سولفیت پتاسیم " شناخته میشود و در بسیاری از مواد خوراکی روزانه و یا نوشابه ها بعنوان جلوگیری از فساد مصرف میشود. وجود چنین ماده ای در مایع اولیه تهیه آبجو باعث جلوگیری از تخمیر ثانوی (یا همان الکلی شدن) میشود.

اخیرا نوعی دیگر مالت مایع به بازار آمده که عصاره مالت نامیده میشود و همان مایع مالت است که رطوبت و یا آب مخلوط با آن به مقدار زیادی تبخیر شده و حالت سیال و نیمه روانی غلیظ شبیه عسل در آمده است. در هنگام استفاده از عصاره مالت نیاز به دانستن درجه غلظت آن دارید که برای رقیق کردن ، میزان آب اضافه شده چه مقدار باید باشد. نظر قطعی در این مورد مشکل است ولی با استفاده از چگالی سنج میتوان وزن مخصوص شیرینی آنرا محاسبه نمود.

نوع دیگر این محصول بنام مالت خشک و بصورت پودر و یا دانه است و در هنگام خرید آن نیز باید دقت نمود که در بسته بندی هواکشی شده ارائه و دارای تاریخ مصرف باشد. از هر سه نوع ذکر شده فوق (مایع ، تغلیظ شده و جامد) میتوان برای تهیه آبجو استفاده نمود ولی در مورد مصرف هر یک از آنها باید دقت فراوان نمود که دارای طعم ویژه یا ماده نگهدارنده نبوده و تاریخ مصرف آنها منقضی نشده و بسته بندی آن هواکشی شده باشد.

رابطه وزنی عصاره مالت مایع و عصاره مالت خشک:

عصاره مالت خشک را میتوان بجای عصاره مالت مایع مصرف نمود و میزان مصرف آن به اینگونه است:

چگالی مالت مایع (مثلا ماءالشعیر) باید بر اساس 1.038 واحد در هر 600 گرم برای 5 لیتر آب محاسبه نمود.

چگالی مالت خشک (پودر یا دانه) باید بر اساس 1.045 واحد در هر 600 گرم برای 5 لیتر آب محاسبه نمود.

منظور از دو فرمول بالا آنست که اگر 600 گرم مالت مایع را در 5 لیتر آب وارد کنید وزن مخصوص آن باید 1.038 باشد ولی اگر 600 گرم مالت خشک را درون 5 لیتر آب حل کنید وزن مخصوص آن 1.045 میشود. میدانیم که وزن مخصوص را میتوان توسط چگالی سنج محاسبه نمود.

در محاسبه وزنی باید 15.6% کمتر مالت خشک برای رسیدن به 1.038 (وزن مخصوص مالت مایع) مصرف نمود بزبان دیگر برای 5 لیتر آب نیاز به 504 گرم مالت خشک دارد تا معادل مالت مایع معمولی (مثلا ماء الشعیر) شود. اگر در دستورالعملی مایل باشید مالت مایع را بجای مالت خشک مصرف کنید بایستی 18.4% به وزن مالت مایع اضافه نمود.

بحساب سر انگشتی 600 گرم مالت خشک معادل 710 گرم مالت مایع در 5 لیتر آب است.

روش تهیه آجو برای مبتدیان و یا کسانیکه محل مناسب برای تهیه آبجو از مرحله اول تهیه مالت را ندارند ، توصیه میشود و شاید ساده ترین راه تهیه آبجو باشد هرچند کنترل طعم آن زیاد در دست شما نیست و بستگی به نوع مواد اولیه مصرفی در کارخانه تهیه کننده دارد.

از آنجا که هر بچ تولیدی ماء الشعیر تولیدی در کارخانجات داخلی با بچ دیگر متفاوت است و میزان قند یا اسید آن تغییر میکند ، توصیه میشود با مراجعه به جدول انتهورا و آزمایش آبسنجی دقیق و لازم ، مقدار شیرینی آنرا وارد جدول کنید تا از میزان دقیق مصرف شکر و نتیجه تقریبی در صد الکل قبل از تهیه آبجو مطلع شوید.

از فرمول زیر با ضریب دو یا بیشتر نتیجه دو برابر یا بیشتر حاصل میگردد. توصیه میکنم که برای بار اول از تهیه مقدار زیاد خودداری کنند و به تولید حدود ده شیشه رضایت دهید و قناعت. زمانی که به زیر و بم کار وارد شدید و تجربه کافی داشتید هرچه میخواهید ضریب آنرا بالا ببرید.

مواد لازم:

ماء الشعیر 10 بطری شیشه ای (حجم کلی ماءالشعیر نباید از 7.5 لیتر بیشتر باشد).

* شکر حداقل 150 گرم

مخمر آبجو 5 گرم یا 5 قرص مخمر آبجو (توصیه میشود اگر از این نوع مخمر آبجو در اختیار ندارید ، از بکار بردن قرصهای دیگر و یا قرص در معرض هوا قرار گرفته (سر باز = فله ای) خودداری کرده و بجای آن از مخمر کیک یا نانوائی استفاده کنید) به مقاله پرسش و پاسخ (سوال شماره یک) رجوع کنید.

آب جوشیده و خنک شده نصف لیوان یا از همان مالت مایع (ماء الشعیر) نیز میتوان بجای آب استفاده کنید.

ابزار لازم:

بشکه پلاستیک یا شیشه ای تمیز و خشک شده ده لیتری دو عدد

(برای این میزان کاربرد کلمن آب با درب نسبتا گشاد سفارش میشود ولی اگر کلمن در اختیار نداشتید بشکه پلاستیک معمولی را در محفظه ای از خاک اره (برای ایجاد عایق حرارتی) استفاده کنید و اگر خاک اره در دسترس نبود ، دور و اطراف بشکه را با پارچه یا پتوی پشمی یا هر نوع عایق حرارت بپوشانید یا ساده ترین آنکه بشکه را در محیطی بدون جریان هوای سرد و با درجه 20 تا 25 درجه سانتیگراد حرارت بطور دایم نگهدارید.)

تشتک

لوله پلاستیک برای سیفون کردن

همزن (ملاقه دسته بلند پلاستیکی)

آب سنج

جوراب مستعمل و تمیز نایلون

دفتر یادداشت وقایع با ذکر تاریخ

(به تصاویر ابزار لازم رجوع نمائید . روی آنها کلیک کنید تا بزرگ شود)

مواد افزودنی:

(این مواد اختیاری و بستگی به ذائقه و امکانات تهیه شما دارد)

از آنجا که آبجو انواع مختلف دارد و گروه بندی آنها روش تولید آنها نیز هست ، لازم میدانم فعلا در مورد لاگر و آیل توضیحی بدهم. لاگر با طعم رازک است که تلخی آبجو لاگر نتیجه آنست. آبجو آیل نمونه دیگری است که رازک به آن نمیزنند و یا خیلی کم میزنند و قدری شیرین است.

مواد زیر فقط برای خوش طعم کردن و معطر کردن آبجو بکار میرود. کاربرد یکی از مواد زیر اختیاری است.

1- رازک خشک دو گرم (Hop) - اگر تهیه آن مقدور نبود ناراحت نباشید بدون رازک ، مسلما آبجو لاگر (Lager) بدست نمیآید ولی حتما (Ale) یا آبجو معمولی بدست میآید.

یا:

2- یک لیوان (یا نصف لیوان بستگی به غلظت عرقیات مفرح دارد) عرق بیدمشک یا زیره یا کاسنی.

یا:

3- شکر مصرفی لازم را بدون آب در ماهیتابه تمیزی ریخته و با حرارت کم آنرا کارامل کنید (برشته کردن) در این روش طعم آبجو قدری طعم کاراملی (شکر سوخته) خواهد داشت.

طرز تهیه:

ابتدا کلیه ابزار مصرفی را کاملا شسته و ضد عفونی کنید.

1- *شکر را با نصف لیوان آب (یا ماءالشعیر) در ظرفی ریخته ، روی حرارت ملایم قرار دهید و هم بزنید تا شکر کاملا حل شود و بگذارید خنک شود (میتوانید از شکر کارامل استفاده کنید).

2- مخمر را با دو ق.غ. شکر در لیوان ریخته و با کمی آب یا مالت مایع کاملا حل و فعال کنید.

3- شیشه های خریداری و آماده را در لگن یا طشت یا سینک ظرفشوئی پر از آب گرم بمدت نیم ساعت بگذارید تا ماءالشعیر درون شیشه ها بین 40 تا 50 درجه سانتیگراد گرم شود.

4- درب شیشه ها را باز کنید و محتویات را درون ظرف اول تخمیر بریزید ، شکر و مخمر حل شده را به بشکه اضافه کنید و با ملاقه هم بزنید و با پارچه تمیز ولی مرطوبی سر بشکه را پوشانده و درب طرف تخمیر را طوری بگذارید که اجازه خروج گاز اکسید کربن را داشته باشد. یادداشت کنید. شیشه ها را شسته و واژگون قرار دهید. این روش را روش تخمیر باز مینامند و اگر در محیطی سالم و تمیز و عاری از آلودگی هوا انجام شود نتیجه خوب میدهد ولی اگر به آلودگی در هوای اطراف بشک دارید بهتر است از بشکه تخمیری دربسته و قفل هوا استفاده کنید.

5- معمولا از روز سوم (بستگی به درجه حرارت محیط و مرغوب بودن ماءالشعیر و مخمر دارد) سطح بالای مایع در ظرف تخمیر را کف فراوانی فرا میگیرد. اگر مقدار کف از سطح مایع آبجو بیش از سه یا چهار سانتیمتر بود روزی یکبار کف های سطحی را با ملاقه خارج کنید. نیازی به همزدن نیست. بگذارید طبیعت وظیفه خود را به نحو اکمل ایفا کند. کف کردن حاصل تخمیر شدن شیرینی مالتوز و ساکاروز به الکل است و نشانه آن نیز کف کردن فراوان در سطح ظرف تخمیر و چیزی نیست جز گاز اکسید کربن. هر بار پارچه تمیز را روی درب ظرف تخمیر گذاشته و درب را روی سر ظرف قرار دهید (محکم نکنید). اگر رنگ کف حاصل حتی قهوه ای یا تیره رنگ هم باشد نگران نباشید. (در مورد بشکه دربسته و استفاده از قفل هوا چنین عملی اتفاق نخواهد افتاد ولی تخمیر با سرعت زیاد انجام خواهد شد)

6- بین 12 تا 15 روز این عمل را تکرار کنید (گاهی کمتر از 12 روز و تا حد 7 روز نیز کاهش مییابد و اگر کف حاصل بالاتر از حد معمول رسید این عمل را روزی دو یا سه بار انجام دهید و اگر از روش بشکه سرباز پیروی میکنید از تمیزی پارچه دربند متوجه خواهید شد).

7- پس از تخمیر اولیه (فروکش کردن تخمیر مایع آبجو) با کمک لوله پلاستیک محتویات درون بشکه را با ملایمت به ظرف دوم تخمیر سیفون کنید. دقت کنید با رسوبات ته ظرف اول تماس حاصل نکنید و رسوبات دست نخورده بماند و وارد بشکه دوم نشود. در غیر این صورت آبجو حاصل کدر خواهد ماند و صاف کردن آن نیاز به مواد شیمیائی دارد. از جوراب نایلون زنانه تا حدی میتوان برای جلوگیری از ورود ذرات معلق استفاده کنید. شیرینی مایع را سنجش کنید. ظرفهای استفاده شده را کاملا بشویید و خشک کنید.

- 1-7این مرحله اختیاری است و میتوانید مواد افزودنی را برای طعم آبجو اضافه کنید. (غیر از شکر کارامل)

8- پس از حدود 5 روز با استفاده از لوله پلاستیک محتویات ظرف تخمیر دوم را به درون شیشه ها سیفون کنید. از جوراب نایلون زنانه برای جلوگیری از ورود ذرات معلق استفاده کنید. تا 2 سانتیمتری سر شیشه را از آبجو پر کنید. با دستگاه تشتک زنی درب شیشه ها را محکم کنید. ظرفهای استفاده شده را کاملا بشویید و برای بار دیگر خشک کنید. یادداشت مشاهدات و حالات فراموش نشود.

8-1 – یکی از شگردهایی که میتوان برای بالا رفتن کربن موجود در آبجو و در نتیجه کف کردن بیشتر در هنگام ریختن در لیوان انجام داد ، روشی است که در بعضی از کارخانجات بکار میرود. در این روش که باید با دقت و وسواس زیاد انجام شود و حتما نیاز به ترازوی حساس برای اندازه گیری دقیق دارید ، اضافه کردن مقداری شکر در شیشه و قبل از شیشه کردن آنست.

حجم گاز کربنیک حاصل از تخمیر شکر درون شیشه برای آیل هندی باید بین 1.5% تا 2.3% حجم آبجو بوده و زیادتر از آن بهیچ عنوان توصیه نمیشود. برای رسیدن به چنین هدفی به 41 گرم شکر برای 7.5 لیتر آبجو نیاز دارید که بطور مساوی بین تمام شیشه ها تقسیم شود.

باز هم تاکید میکنم اضافه کردن شکر به دلخواه شما (بکسی بر نخورد که همه ما قدری اهل افراط و تفریط هستیم) بزعم اینکه تصور کنیم شکر زیادتر باعث بهتر شدن و گازدار تر شدن آبجو میشود (که اصلا چنین نیست) نتیجه ای غیر از ترکیدن شیشه آبجو ندارد.

9- مرحله سوم تخمیر که دوران تخمیر با آرامش است و بدلیل عدم نفوذ یا خروج هوا در شیشه های تشتک زده انجام میشود و حبابی مشاهده نخواهد شد. در این مرحله شیشه آبجو را در محلی بسیار خنک قرار دهید تا فعل و انفعالات شیمیائی تا حدی راکد بماند. این دوران حدود دو هفته است و پس از این مدت آبجو کاملا آماده مصرف است. قبلا آنرا خنک کنید.

* موضوع میزان قند موجود در ماءالشعیر امر بسیار مهمی است. متاسفانه در بعضی از کارخانجات تولید ماءالشعیر ، میزان در صد مالت موجود در مایع ماءالشعیر کمتر از میزان استاندارد بین الملی بکار رفته و مصرف میشود! نتیجه این سودطلبی آنست که مایع ماءالشعیر بمقدار کافی قند (مالتوز) نداشته و در زمان تخمیر در صد الکل تولیدی ، کاهش قابل توجهی خواهد داشت. برای شناخت این میزان به آزمایشگاه و ابزار زیادی نیاز است که متاسفانه در دسترس عموم نیست. راه پیش بینی و علاج واقعه آنست که پس از اضافه کردن شکر و قبل از اضافه کردن مخمر میزان قند موجود در مایع تخمیری آبستجی شده و در صورت لزوم نسبت به تصحیح میزان شکر قبل از تخمیر اقدام شود(جدول انتهورا کمک زیادی در این مورد میکند). همچنین از جدول نمودار الکل برای محاسبه نسبتا دقیق مصرف میزان شکر استفاده کنید. موضوع مهم در این جدول آنست که اگر زیاده از حد استفاده کنید کمکی به بالابردن میزان تولید الکل نمیکند و از آن مهمتر اگر مایل به کربنیزه (مرحله 8-1 کفدار کردن آبجو در هنگام باز کردن بطری) هستید ، بیش از میزان داده شده استفاده نکنید. اهمال در امر استفاده کمتر از مواد قندی باعث کوتاه شدن طول تخمیر (گاهی فقط یکی دو روز) و تولید بسیار کم الکل خواهد بود. اگر میزان شکر را نیز بیش از حد و میزان لازم بکار برید باعث شیرینی زیاد آبجو خواهد گردید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد لغات بکار رفته به فرهنگ واژه ها مراجعه کنید.

این مقاله در تاریخ 12/11/1387 بهروز شده است.

نوش جان

برچسب‌ها: ,

43 Responses to “تهیه آبجو خانگی از مالت مایع - ماء الشعیر”

  1. # Anonymous ناشناس

    با درود فراوان خدمت شما دوست گرامي و ارجمند من كيسيا از تهران هستم .
    راستش اين اولين بار در تمام زندگي ام است كه مي خواهم آبجو درست كنم و خيلي بابت تهيه مواد اوليه اش نگرانم چون مي ترسم خوب انتخاب نكنم و آبجو ام خراب شود. خواهش مي كنم كه در موارد زير اين خواهر كوچك خود را راهنمايي كنيد ، پيشاپيش سپاسگزارم ....
    1= دقيقا چه مارك ماالشعيري در تهران پيدا مي شود كه مواد افزودني و نگهدارنده ندارد و دقيقا از كجا مي توان آن را تهيه كرد ( آدرس دقيق لطفا در ضمن مي توانيد آدرس دقيق را به من ايميل بزنيد. ايميل من ashley_kidman@yahoo.com ) يه ماالشعيرهايي در بازار هست كه بدون طعم ليمو وغيره است و توي اين شيشه قهوه اي هاست وشركت بهنو... مي زنه و تشكيل شده ازمالت ، عصاره رازك ، ويتامين ث ، گازكربنيك خوراكي ، شكر ، افزودنيهاي مجاز(راجع يه اين افزودنيها و نوع چيزي ننوشته) آب و ويتامين هاي گروه ب است. آيا از اين ماالشعير مي توان براي تهيه آبجو استفاده كرد؟
    2= گفته بوديد كه مخمر ماالشعير را مي توان از اطراف شمس العماره تهران پيدا كرد . اونجا پر از مغازه هاي شيميايي فروشي . منظور شما اينكه از همان شيميايي فروشي ها مخمر آبجو را تهيه كنم باز هم اگر ممكن آدرس دقيق آنجايي را كه مي شود ازش مخمر آبجو تهيه كرد را دقيق برايم ايميل بزنيد. آيا مخمر آبجو اسم ديگري هم دارد؟
    3= و در مرحله ايي كه آبجو را تشتك مي زنند مي شود به جاي شيشه از جاي نوشابه خانواده استفاده كرد يا دبه كوچك پلاستيكي و به جاي تشتك دهانه اش را با كيسه فريزر پوشاند و دور كيسه فريزر را با كش شلوار محكم گره زد تا هوا نفوذ نكند چون من از همين روش در هنگام تهيه ترشي شوربراي جلوگيري از نفوذ هوا استفاده مي كنم و كاملا موثر است.
    4= مي توان در مرحله پاياني از فريزر به عنوان مكان خنك استفاده كرد يا نه؟
    خيلي خيلي از شما سپاسگزارم پيروز و پاينده باشيد..........

    يك جام شراب صد دل و دين ارزد يك جرعه مي مملكت چين ارزد
    جز باده ي لعل نيست در روي زمين تلخي كه هزار جان شيرين ارزد ( خيام )

    زان مي كه حيات جاوداني ست بخور سرمايه ي لذت جواني ست بخور
    سوزنده چو آتش است ليكن غم را سازنده چو آب زندگاني ست بخور (خيام)  

  2. # Blogger انتهورا

    با سلام به دوست عزیز کیمیا
    یکی از سیاست هایی که در این وبلاگ همیشه رعایت شده و خواهد شد آنست که از بردن نام تجاری و یا فروشگاه و یا فروشنده همیشه معذور بوده و هستم. دلایل فراوانی برای این امر هست و بیشتر اینکه حقیر تبلیغ هیچ مارک تجاری را نمیکند و از طرفی مایل به معرفی نام کسی نیستم که مشکل درگیری را برای آن شخص یا فروشگاه پدید آورم.
    از قدیم گفته اند جوینده یابنده است. در مورد راهنمایی لطف کنید به مقاله زیر و پاسخ 19 مراجعه کنید تا پاسخ خود را در آن بیابید.
    meysara4.blogspot.com/2007/11/blog-post_9909.html
    در مورد مخمر شاید بهترین آن همان مخمر کیک یا مخمر نانوایی است و برای این منظور نیز بهمان لینک داده شده ولی پاسخ یک مراجعه کنید که کاملا جامع است.
    استفاده از شیشه پلاستیکی اشکال مختصری دارد و آنهم محتویات الکی در ظرف پلاستیک بوی آن ظرف را بخود جذب میکنند و از طرفی آبجو ممکن است تحت فشار زیاد گاز داخلی منفجر شود. ولی اگر راهی نیست و امکان تهیه شیشه و بطری را ندارید از همان ظروف نوشابه استفاده کنید.
    موفق باشید
    ساقی  

  3. # Anonymous ناشناس

    سلام و تشکر فراوان از سایت زیبا ی شما .
    می خواستم بدونم جطور می شه فهمید مرحله اول تخمیر ابجو تمام شده؟ ایا از بین رفتن کف کمک کنند است //؟  

  4. # Anonymous ناشناس

    با سلام و تشکر فراوان
    من مدتی است که به اين روش آبجو تهيه می کنم با اندکی تفاوت که در انتها و در هنگام در شيشه کردن و تشتک زدن مقدار کمی شکر و مخمر به داخل هر شيشه اضافه نموده و پس از پر کردن شيشه درب آن را می بندم و باورم اين بوده که اين کار باعث توليد گاز در آبجو می گرددو بدون آن آبجو گاز دار نخواهد شد , لطفا راهنمايی بفرماييد .

    با تشکر مجدد  

  5. # Anonymous ناشناس

    با سلام و عرض خسته نباشید
    من قبلا به هر صندوق ماءالشعیر(حدود 8 لیتر) 600 گرم شکر و یک قاشق غذا خوری سرخالی مخمر اضافه میکردم و نتیجه مطلوبی میگرفتم.
    حالا تصمیم دارم از روش شما پیروی کنم ولی مطمئن نیستم که با 150 گرم همون بشه که با 600 گرم میشد.در ضمن به آبسنج هم دسترسی ندام.لطفا منو راهنمائی کنین.
    با تشکر از اطلاعات مفیدتون.  

  6. # Anonymous ناشناس

    با سلام خدمت استاد بزرگم انتهورا
    من یک دبه آبجو درست کردم که 17%الکل داره بعد سه دفعه صاف کردم وخوب زللال شده اما وقتی شیشه میزنم وهر چی شکر میزنم گاز دار نمیشه علت چی دوست دارم ومرسی از سایت خوبت ....علی  

  7. # Anonymous ناشناس

    این آبجویی که شما آموزش دادید خوردنش حرومه

    به این توجه کنید :
    نجاشى شاعر، در روز ماه رمضان شراب نوشيده او را نزد اميرالمؤمنين عليه السلام آوردند، آن حضرت عليه السلام هشتاد تازيانه به او زد، شب او را بازداشت نموده بامدادان نيز او را طلبيده بيست تازيانه ديگر زد.
    نجاشى گفت: يا اميرالمؤمنين! آن هشتاد تازيانه كه به من زدى كيفر شراب نوشيدنم بود، ولى سبب اين بيست تازيانه دوم را نفهميدم؟!
    حضرت عليه السلام فرمود: به خاطر بى حرمتى و بى اعتنايى تو بود نسبت به ماه رمضان

    منبع: كتاب قضاوت‌هاي حضرت علي (ع)  

  8. # Anonymous ناشناس

    نه ما نجاشی شاعریم نه تو حضرت علی
    اگه دوست داری استفاده کنی استفاده نکن.
    ولی خط مش ما اینه:

    گویند کسان بهشت با حور خوش است
    من میگویم که آب انگور خوش است
    این نقدبگیرودست ازآن نسیه بدار
    که صدای دهل شنیدن ازدورخوش است


    خیام را که گفت که دوزخی خواهدبود
    که رفت به جهنم و که آمد ز بهشت  

  9. # Anonymous ناشناس

    می زدم ولولم مستم و شنگولم حال خوشی دارم . . .  

  10. # Anonymous ناشناس

    سلام خسته نباشید میشه از دلستر لایت یا گندم استفاده کرد  

  11. # Anonymous ناشناس

    در







    درو بر ساقي خوشكام كه كام در جام ما ريزد... در غم را فرو بندد براي درد ما خيزد.....دوست عزيز من اين بار بنا بر دستور شما از ماءاشهير ساده و اصلي . آبجو زدم ولي مثل روش خودم نيست و نسبت بان كمتر الل دارد و باب دل ايرانيها نيست . حال دو سوال دارم اول اينكه اگر شكر را بشتر كني به نسبت آن در صد الل چند است و آيا نسبت مستقيم دارد؟ و بيشتر ميشود؟. و دوم چرا آبجو ترش مزه است و چكار كنيم ترشي آن از بين برود و شايد از مخمر مايه خمير يا نانوائي است و تكليف و رفع آن چيست
    ضمنا من چند ممه مال لاستيك موتورسيكلت تهيه كرده ام و اگر بر عكس بر در بشكه ها نصب شونند بجاي قفل هوا كار ميكنند











































    و گاز حاصله در بشكه قدرت خروج از ممه ها را دارد يا خير ؟و اگر نشد مشود با همان شيلنگ دو برابر كولر آبي تقريبا يك چهارم به سر ممه ها زد و بسط لوله گاز زد و در شيشه آب كه بالايش چند سوراخ دارد در بيرون اطاق به جهت بو گذاشت . حال نظر شما و دوستان ديگر چيست ؟اين ممه ها را از تعمير كاران موتورسيكلت تهيه كنيد كه از تيوپ آنها كنده و بكار ببريد
    با تشكر از شما  

  12. # Anonymous ناشناس

    ببخشيد كه نوشته من دو قسمت شد و الكل را هم اشتباه چاپ كردم و دو قسمت يكي است با بسيار پوزش از عزيزان اهل ذوق  

  13. # Anonymous ناشناس

    با عرض سلام و تشكر از راهنمائي شما و كمك به سوالات مانده در دل كه پس از سالها بروز دهيم من از شما سوال دارم و از دوستان كمك . چرا هر كاري كه ميكنم آبجوئي كه از ماءاشهير تهيه شده و الكل آن هم خوب است ترش مزه است و آيا از مخمري كه در ايران است و در بازار بصورت پودر كه معمولا براي نانوائي بكار ميبرند ميباشد ؟ و راهي براي رفع ترشي آبجو از ماءاشهير وجود دارد و اگر هست بفرمائيد. و از دوستاني كه آدرس محل فروش قفل هواي خارجي و قرص مخمر خارجي مخصوص تهيه آبجو را سراغ دارنند بما و بقيه بگويند كه : هركه در هر زمينه ائ تجربه اي دارد بيان كند چون اينكار همه اش تجربه است و هيچكس اطلاع كامل ندارد حتي خود كارخانه ها هم با تجربه و تكرار جلو ميروند
    با سپاس از ساقي باقي و دوستان گرامي
    كاوه....  

  14. # Anonymous ناشناس

    با عرض سلام و تشكر از پاسخ سوالات مانده در دل كه سالهاست ما را با خود ميكشد .. .و اول اينكه چرا آبجوئي كه از ماءاشهير با طرز تهيه درست از گذشته تا كنون ميزنم ترش مزه است و الكل آن خوب و گازش عالي ولي عيبش ترشي آنست كه عيب كار از كجاست و رفع آن چه راهي دارد . ؟ و ديگر از دوستاني كه آدرسي براي فروش قفل هواي خارجي و نيز مخمر خارجي را دارند در اين قسمت براي اهل ذوق بگذارند و هركه تجربه اي نو و موفق دارد به بقيه بگويد كه درين كار فقط تجربه موفق است كه حرف آخر را ميزند . با سپاس
    كاوه....  

  15. # Anonymous سروش

    سلام
    سروش هستم
    در این پست هم چند نفری در مورد گازدار نشدن آبجوها پرسیدن اما من جوابی ندیدم.
    در لینکی که شما داده بودید هم جوابی نبود.
    چه کار باید بکنم؟  

  16. # Anonymous khosroo

    ba salam
    manam abejo am eali shode faghat gaz nadare
    age momkene javab bedin.
    mamnon  

  17. # Anonymous ناشناس

    سلام

    من 29 بهمن دلستر بهنوش رو طبق آموزش آماده کردم و توی گالن 20 لیتری ریختم و با قفل هوا مسیر خروج گاز رو درست کردم الان 13 اسفند هست و مقدار گازی که از گالن از قفل هوا بیرون میاد خیلی زیاد شده چه زمانی برای انتقال آبجو به بطری مناسب است؟؟؟ از کجا زمان آماده شدن و کامل شدن تخمیر رو می تونم متوجه بشم؟؟؟  

  18. # Blogger hamed

    ببخشید شما در مقالتون میزان شکر و مخمر را گفتید:ماء الشعیر 10 بطری شیشه ای (حجم کلی ماءالشعیر نباید از 7.5 لیتر بیشتر باشد).

    * شکر حداقل 150 گرم
    ولی در سایت های دیگه میزان آن را 2 تا 3 برابر این اعلام میکنن من چند سالی میشه که درست میکنم ولی این مقدار واقعا کم به نظر میاد
    2-مائشعیر 10 بطری شیشهای یعنی 3300 سی سی پس معنی از 7.5 لیتر بیشتر نباشد چیست؟
    واقعا دست شما درد نکند موفق باشید  

  19. # Anonymous ناشناس

    درود
    می خواستم بدونم که میشه این مقدار مواد اولیه را نصف کرد یا با نسبتی کمتر؟؟؟؟  

  20. # Blogger hamed

    سلام با عرض خسته نباشید خدمت شما دوست عزیز
    میخواستم یه خواهشی از شما کنم اونم اینکه همانطور که میدونید تهیه آبجو در ایران سلیقهای میباشد و تهیه ابزار تهیه آبجو بسیار مشکل است مانند آبسنج ویا مقدار شکر در ماشعیر میخواستم خواهش کنم اگر همکن است بر روی مارکهای موجود در بازار مقدار دقیق شکر و مخمر برای مارکهای معروف بازار را محاسبه کنید و اعلام نمایید تا کار ما آسان شود برای جلوگیری از نام بردن برندی خاص و تبلیغ آن محصول بر رویچندین مارک ازمایش صورت گیرد باز هم از زحمات شما تشکر میکنم  

  21. # Anonymous ناشناس

    با سلام

    من تمام مراحلی که در متن بود رو انجام دادم ولی آب جو کف لازم رو نداره. یعنی اصلا کف نمیکنه. علت رو بگی ممنون میشم  

  22. # Anonymous ناشناس

    سلام من 20 لیتر مالشعیر از مارک هولستن در یک دبه 25 لیتری استفاده کردم تقریبا شکر و مخمر را طبق همین مقاله اضافه کردم اما بعد از گزشت 3 روز کف نکرده فقط تعدادی حباب ریز روی سطح جمع شده البته مزه تلخی هم کمتر شده ایا کارا درست پیش رفته؟  

  23. # Anonymous ناشناس

    من با 24 عدد بطری شیشیه ای ماالشعیر و یکو نیم قاشق غذا خوری و یک لیوان شکر آبجومو انداختم،الان بعد 10 روز روی آبجورو کف سفید رنگی گرفته(مثل کفی که رو دبه خیار شور میشینه).تو این 10 روز 3 بار در دبه (از جنس آلمینیوم) رو باز کردم،رو دبه هم نایلون کشیدم با منافظ ریز واسه خروج گاز.
    حالا میخوام ببینم که با این شرایط آبجوی من خراب شده یا نه.  

  24. # Anonymous ناشناس

    با سلام خدمت جناب انتهورا:
    چیکار باید کرد تا بتوان درصد الکل آبجو را بالا برد?
    مثلا میشه الکل آبجو به 20% برسد?  

  25. # Anonymous ناشناس

    با سلام و خسته نباشید.من برای سه بار اقدام به درست کردن ابجو کردم ولی ابجو ترش شده.من از کم شروع کردم و ماءالشعیر بار بیکن خریدم(مالت)که 1 لیتر شده.دو تارو(سیصد سی سی) در تشتی ریخته وبا یک لیوان شکر قاطی کردم و یکی دیگر رو با دو ق.غ شکر و یک ق.غ مخمر(مایع خمیر)قاطی کردم و بیست دقیقه صبر کردم تا فعال شد و با هم تو یه بطری نوشابه ریخته و درش رو محکم بستم و جای گرم گذاشتم و هر 24 ساعت به طوری که هوا وارد نشه درو شل میکنم تا گاز خارج شود(تا حدی که کف اچازه میده) ولی از بار دوم گاز با بوی بدی تولید میشه(مثل سرکه) و نهایتآ مایع طعمی بدی پیدا میکند.من سه بار با مخمر های مختلف انجام دادم و همین شد.مشکل چیه؟ممنونتون میشم اگر کمکم کنید  

  26. # Anonymous ازادی


    با سلام و خسته نباشید.من برای سه بار اقدام به درست کردن ابجو کردم ولی ابجو ترش شده.من از کم شروع کردم و ماءالشعیر بار بیکن خریدم(مالت)که 1 لیتر شده.دو تارو(سیصد سی سی) در تشتی ریخته وبا یک لیوان شکر قاطی کردم و یکی دیگر رو با دو ق.غ شکر و یک ق.غ مخمر(مایع خمیر)قاطی کردم و بیست دقیقه صبر کردم تا فعال شد و با هم تو یه بطری نوشابه ریخته و درش رو محکم بستم و جای گرم گذاشتم و هر 24 ساعت به طوری که هوا وارد نشه درو شل میکنم تا گاز خارج شود(تا حدی که کف اچازه میده) ولی از بار دوم گاز با بوی بدی تولید میشه(مثل سرکه) و نهایتآ مایع طعمی بدی پیدا میکند.من سه بار با مخمر های مختلف انجام دادم و همین شد.مشکل چیه؟ممنونتون میشم اگر کمکم کنید
     

  27. # Anonymous ناشناس

    salam soal daram  

  28. # Anonymous ناشناس

    سلام دوستان ،
    من مدتهاست که به دارم فایل "جدول آنتهورا" رو از وب سایتها و یا وبلاگهای مختلف دانلود میکنم ولی پس از دانلود با پیام خطا باز شدن فایل مواجه شدهو یا فایل باز میشه ولی بهم ریخته است و ازرنگهایی که تو جدول به اونها اشاره شده خبری نیست .میشه خوهش کنم اگه فایل رو دارین به آدرس من abed.mohammady@gmail.com ایمیل کنین .
    با تشکر  

  29. # Anonymous ناشناس

    سلام دوستان ،
    من مدتهاست که دارم فایل "جدول آنتهورا" رو از وب سایتها و یا وبلاگهای مختلف دانلود میکنم ولی پس از دانلود با پیام خطا باز شدن فایل مواجه شده و یا فایل باز میشه ولی بهم ریخته است و ازرنگهایی که تو جدول به اونها اشاره شده خبری نیست .میشه خوهش کنم اگه فایل رو دارین به آدرس من abed.mohammady@gmail.com ایمیل کنین .
    با تشکر  

  30. # Blogger Unknown

    سلام
    من حجم مالت مايع را با چگالي ١.٤ به ٣٠ ليتر رسوندم و تمام ادتيو ها را هم به نسبت اصافه و افزودم اما الان ٤ روزه هيچ خبري تو بشكه نيست !؟؟
    حدود ١/٤ بشكه پلاستيكي خالي است اما سوالم اينه كه ايا با اين حجم نسبتها هم به همين مقدار زياد ميشوند و اينكه اگه ايرادي داره تا وقت هست مرتفع سازم و در ضمن دم همه شما گرم تو اين برهوت مملكت ما  

  31. # Anonymous ناشناس

    درود و خسته نباشید خدمت شما اگه میشه جواب من رو همینجا بدید.
    من آبجو تو بشکه 12 لیتری (که8تا بطری ماالشعیر جا میگیره) زیاد درست کردم و هیچوقت مشکلی نبود ولی این سری آخر طبق دستور همیشگی یک قاشق چایخوری سر خالی مخمر در نیم لیوان آب فعال و 500 گرم شکر در 2لیوان آب حل کردم.دوتا بیست لیتری هم برای دوستم که همه ی مواد رو ضرب در 2 کردم.الان که 4روز گذشته همه ی بشکه ها غل میخورن و حباب از کف بشکه بالا میاد ولی از قفل هوا حبابی بیرون نمیزنه.سری قبلی ها که درست کردم بعد از نیم ساعت حباب میزد.دما هم روی 28 درجه تنظیم کردم اگه میشه راهنماییم کنید1- آیا آبجو خراب میشه؟؟2- مشکل از چی میتونه باشه؟؟
     

  32. # Anonymous ناشناس

    سلام میخاستم بدونم این ابجوها چند درصد الکل داره ممنون  

  33. # Anonymous ناشناس

    سلام ، برای خلاصی از لرت ایجاد شده در مرحله آخر و در کف شیشه ها چه باید کرد ؟  

  34. # Anonymous ناشناس

    درود فراوان خدمت همه دوستان ، من ابجو درست کردم با ماشعیر ولی متاسفانه شور شده میخواستم ازتون خواهش کنم اگه علتش را میدونید برام توضح بدین لطفاً با سپاس فراوان  

  35. # Anonymous ناشناس

    با سلام به ساقی بزرگ
    اگه ممکنه فایل جدول انتهورا رو برای من ایمیل کنید . مدتهاست که دارم سعی میکنم اما موفق به دانلود نمی شم
    m3talboyz@gmail.com
    متشکرم  

  36. # Anonymous ناشناس

    سلام لطفا چگونگی رازک زدن به ابجو را بر حسب هر لیتر چند گرم وچقدر بجوشانیم یاتو همان دبه تخمیر بریزم را توضیح میدهید.در ضمن من از ماالشعیر بهنوش استفاده میکنم مثلا به ازا هر بطر یک لیتری چند گرم تو دبه بریزم یا بجوشانم به دبه تخمیر اضفه کنم ممنون  

  37. # Anonymous ناشناس

    آقزوآ اوستورم...  

  38. # Anonymous ناشناس

    با اجازه اساتید چند نکته رو به دوستان عزیزو صاحب دل یاد آور میشم

    1. بهترین و بی دردسرترین روش برای تهیه ابجو همان بشکه در بسته است
    2.دوستانی که میگن ابجوی اونا ترش مزه هست در واقع همون ابجوی ایل هست که رازک (یا سایر افزودنی ها) به ان نزده اید اگر میخواید که ابجوی شما تلخ مزه شود حتما رازک (یا سایر افزودنی ها) به ان اضافه کنید
    3. بعضی دوستان میگن مخمر رو فعال و طبق دستور به ظرف اضافه کردیم اما بعد از چند روز هنوز نشانه ایی از حباب و ... در ان دیده نمیشود باید گفت چند دلیل دارد که بارز ترین اونها دمای کمه ماء الشعیر هست و همچنین بد بسته شدن قفل هوا .. اصلا نگران نباشید محصول شما خراب نمیشه و به قول استاد بگذارید طبیعت وظیفه خود را به نحو اکمل ایفا کند
    دوستان عزیز حتما بعد از 7-10 روز عمل سیفون کردن رو انجام بدید تا ابجویی شفاف داشته باشید و بعد از روز پانزدهم میتونین محصولتونو به داخل شیشه ها (یا همون جای ماءالشعیر )‌ انتقال بدین ... امیدوارم که کمک اندکی به شما دوستان عزیز کرده باشم

    آنــان که ز پيش رفتــه اند اي سـاقي
    در خاک غـــرور خفتــــه اند اي ساقي

    رو باده خــــور و حقـيقت از من بشنـو
    باد است هر آن چه گفـتـه اند اي ساقـي
     

  39. # Anonymous ناشناس

    سلام ممنون از سایت خوبت
    با آبجو هم میشه عرق کشید ؟ مثلا آبجویی که با بهنوش یا جوجو درست میکنیم؟  

  40. # Blogger امیررضا

    سلام خسته نباشید من ۱۵ لیتردلستربهنوش باچند قرص مخمر ترکیب کنم
     

  41. # Blogger Unknown

    دوستاني كه مخمر فعال نياز دارن به اين سايت مراجعه كنن
    https://mokhamer.barsaweb.com  

  42. # Blogger Unknown

    سلام دلیل ترش شدن و کم گازبودن آبجو رو کسی میدونه.  

  43. # Blogger Unknown

    عزیزم اونیکه تو درست کردی سرکه شده نه آبجو...  

ارسال یک نظر

جدید ترین ها

بایگانی ماهانه

مقالات گذشته




XML

Powered by Blogger



© آبجو سرا

استفاده یا کپی برداری از مقالات و انتشارات این وبلاگ برای عموم آزاد است